Раиси Шӯрои уламо Саидмукаррам Абдуқодирзода: «Оростани дастархони идона ва идгардак як анъанаи мардумӣ аст, на исломӣ. Ба ҷо овардани онҳо суннати ид нест!»

Июнь 23, 2023 11:00

ДУШАНБЕ, 23.06.2023 /АМИТ «Ховар»/. Мо дар остонаи таҷлили Иди Қурбон қарор дорем. Ҳарчанд масъалаи пешгирӣ аз идгардак дар байни кўдакону наврасон ва ҳатто калонсолон, роҳ додан ба исрофкорӣ ва оростани дастархони пурдабдабаи идона пайваста таъкид гардад ҳам, мутаассифона ҳастанд ҳолатҳое, ки шаҳрвандони мамлакат огоҳона ба чунин амалҳои хилофи таъкидҳои исломӣ ва талаботи қонунгузории мамлакат даст мезананд ва фарҳанги маросими диниро риоя намекунанд. Раиси Шӯрои уламои Маркази исломии Ҷумҳурии Тоҷикистон Саидмукаррам Абдуқодирзода дар суҳбат бо хабарнигори АМИТ «Ховар» дар ин маврид чунин изҳори назар намуд:

— Оростани дастархони идона ва идгардак як анъанаи мардумӣ аст, на исломӣ. Аз ин рӯ ман, ҳамчун Раиси Шўрои уламои Маркази исломии Ҷумҳурии Тоҷикистон мегўям, ки мардум бояд барои худ ҷабр накунад. Инчунин фикр накунад, ки ман гунаҳкор шудаам ё ин ки суннати идро ба ҷо наовардаам, дар ин маврид хотирҷамъ бошанд. Зеро ин рафтор ғайр аз зоҳирпарастӣ, худнамоӣ ва зиёдаравӣ чизи дигаре нест.

Фазилати асосии идҳои исломӣ хайру саховат ва дастгирии фақирону камбизоатон ва бенавоёну ятимон мебошад.

Ҳар шахс бояд ин талаботро риоя карда ва кушиш намояд, ки худро гирифтори қарз барои оростани дастурхони идона насозад.

Тавре медонем, оростани дастархон дар рӯзи идҳои исломӣ ва идгардаки кӯдакон дар вилоёти Суғду Бадахшон доир намегардад, ба истинои баъзе аз манотиқи ин ду вилоят.

Дар Ислом мегӯянд, ки исроф кори бад аст ва исрофкор бародари шайтон. Мо дар ин рӯз набояд ба исрофкорӣ роҳ диҳем. Бояд танҳо «дастархони маънавӣ» оро диҳем, яъне барои аҳли оилаи худ, дӯстону наздикон анҷом додани амалҳои нек, панду насиҳат ба наврасону ҷавонон, кумак ба ятимону маъюбон, оилаҳои камбизоат ва фаровон доштани дигар корҳои хайр.

Ҳамин «мусобиқаи дастархонороӣ»-и баъзе хонаводаҳоро дида, тоҷирони беинсоф низ бо истифода аз ин фурсат нархи маҳсулотро дучанд мебардоранд. Агар мо барои дастархонороии идона иқдом нагирем ва дастархони маънавӣ ташкил намоем, зарурати ба бозор рафтану бо нархҳои гарон маҳсулот харидан намемонад. Ҳол он, ки дар чунин вазъи ҳаво ҳамгуна маҳсулот зуд вайрон мешавад ва дар баробари исрофи беҳуда, ҳамчунин хавфи хатар ба саломатии мо ба вуҷуд меояд.

Ногуфта намонад, ки ба таври сунъӣ боло бурдани нархҳо аз назари дини Ислом ҳаром шуморида мешавад. Зеро он ба табақаҳои мухталифи ҷомеа душворӣ оварда, мусибатҳои зиёдеро дар пай дорад.

Савдогар фикр мекунад, ки ман даромад ба даст овардаам, фоида дидаам. Аммо он чанд тангае, ки бо роҳи зулм ба даст овардаст, охируламр сад ғаму андӯҳро ба сари худи соҳибкор ва аҳли хонадони ӯ низ меорад. Зеро ӯ мардумро зулм кард, ба мардум мушкили ва сахтӣ овард.

Пайғамбар (а.с.) дар як ҳадисе таъкид мекунанд, ки «Касе агар ба таври сунъӣ нархро нисбат ба мардум боло бурд, аниқ бидонад, ки азоби ҷаҳаннам дар интизораш ҳаст. Чаро ки болои мардум сахтӣ овард».

Дар ягон китоби муътабари исломӣ, динӣ ё мазҳабӣ, хусусан мазҳаби Имом Абӯ Ҳанифа идгардак ёдоварӣ нашудааст, ки дар рӯзи ид кӯдакон дар даст халтаҳо гирифта гурӯҳ-гурӯҳ ба хонаҳо бигарданд. Ҳоло идгардаки кӯдакон аз чанд ҷиҳат зиён дорад. Аввал ин ки мо дар рӯзҳои саратони тобистон қарор дорем ва ҳавои гарму сӯзон ба саломатии онҳо хатар дорад. Дигар ин ки хурдсолон беназорат монда, сабаби сар задани ҳар гуна ҳодисаҳои нохуш шуда метавонад. Хуб мешуд, ки волидайн кӯдакони худро дар доираи хонаводаи худ хушҳол кунанд, нагузоранд, ки ба ҳар даре ва ҳар ҷое бираванду беназорат монанд.

Дар ҳамин робита Шӯрои уламо барои он, ки кӯдакон дар ин рӯз беназорат намонанд, ба сокинони ҷумҳурӣ муроҷиатнома низ ироа мекунад.

Баъзеҳо бар ин назаранд, ки идгардак як урфу анъанаи мардуми минтақаи кӯҳистон аст. Ба андешаи дигарон ин хушҳолӣ барои кўдакон аст. Хулоса, андешаҳои мухталиф дар ин маврид ҷой доранд.

Ҳарчи ҳам набошад, ин маънии онро надорад, ки ҳар анъанаву русуми гузаштагонамон бояд пойдор бимонанд. Масалан, анъаноти қадимие, аз қабили таҷлили идҳои Наврӯз, Меҳргон, омӯхтани илму дониш, эҳтироми волидайн ва калонсолон, кӯмак ба мӯҳтоҷон ва ғайраву ҳоказо низ аз гузаштагони бостонии мо ба мерос мондаанд, ки хеле шоиста, зебо, пур аз ҳикмат, қобили пайравӣ ва боиси ифтихори ҳамаи моянд.

Маҳз ба ҳамин хотир бо ибтикори Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ин анъанаҳои муфид аз нав эҳё ва тарғибу тарвиҷ меёбанд.

Вале одоту анъаноти дигари мардумӣ ҳастанд, ки низ аз гузаштаҳо то ба имрӯз расидаанд, мисли ҳамин худнамоӣ, исрофкорӣ ва ғайра, ки бояд аз баҳрашон гузарем. Идгардак ҳам яке аз одатҳоест, ки кайҳо боз дар байни мардуми мо роиҷ аст, вале чуноне гуфтем, ҳеҷ манфиату обруе на ба миллати мо медиҳад, на бар ҳар сокини мамлакатамон. Кудакон аз хурдӣ ба амали талбандагӣ хӯ мегиранд. Ба ин мақсад боз ҳам Сарвари давлат бо ибтикори наҷиб барои танзими анъана ва ҷашну маросим дар мамлакат иқдом гирифтан, ки қабули Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон «Дар бораи танзими анъана ва ҷашну маросим дар Ҷумҳурии Тоҷикистон» намунаи олии ин иқдому ташаббусҳои ғамхорона нисбат ба мардум мебошад.

Падару модарон, омўзгорон, мураббиён, зиёиён ва рӯҳониён вазифадоранд, ки ба наврасон моҳияти аслии идҳои диниро фаҳмонанд, ки ҳадафи онҳо дастгирии бенавоёну муҳтоҷон, пирону маъюбон ва дигар табақаҳои ниёзманди ҷомеа мебошад, на хона ба хона гаштану ба исрофкорӣ дар оростани дастурхон роҳ додан.

АКС: манбаъҳои боз

Июнь 23, 2023 11:00

Хабарҳои дигари ин бахш

ИМРӮЗ — РӮЗИ БАЙНАЛМИЛАЛИИ ЗАНОНУ ДУХТАРОН ДАР ИЛМ. Дар Тоҷикистон 37 фоизи олимон занон мебошанд
МАЪРИФАТИ ҲУҚУҚӢ – КАФИЛИ РУШДИ ҶОМЕА. Андешаҳо дар мавриди Соли маърифати ҳуқуқӣ
Дар Тоҷикистон «Стратегияи ҷалби сармоя барои давраи то соли 2040» таҳия мегардад
ВАКОЛАТИ КОМИССИЯҲОИ ҲАВЗАВӢ ВА УЧАСТКАВӢ. Коршиноси Комиссияи марказии интихобот ва раъйпурсии Ҷумҳурии Тоҷикистон ин мавзуъро шарҳ медиҳад
ПАЁМ-ҚУТБНАМОИ ОЯНДАИ ДУРАХШОН. Дар он самтҳои асосии сиёсати дохилию хориҷии Тоҷикистон ва нақшаҳои рушди устувор дарҷ шудаанд
Иқтисоди рақамӣ яке аз шартҳои асосии рақобатпазирии иқтисоди миллӣ мебошад
МАРОМНОМАИ СОКИНИ ПОЙТАХТ. Муҳаббатамонро ба шаҳри Душанбе — муаррифи таъриху фарҳанги миллат бо рафтори намунавӣ собит намоем
САРМОЯИ ИНСОНӢ. Он омили муҳим барои ояндаи босуботи давлат ва фардои босаодати ҷомеа аст
АРҒУШТИ СИТОРАГОН БУВАД ДАР ЧАКАНАТ. Чаро баъзе аз духтарон дар пӯшидани либос ба фарҳанги бегона рӯ меоранд?
МАСЛИҲАТИ МУТАХАССИС. Равғани зайтун барои коҳиши холестерин муфид буда, бемории сактаи дилро пешгирӣ мекунад
«ОТАШИ ҶАШНИ САДА ОТАШИ МЕҲРИ ВАТАН АСТ». Дар Душанбе ҷашни Сада ва намоиши тухмии зироати кишоварзӣ баргузор шуд
ҲАРОРАТИ ГЛОБАЛИИ ҲАВО БА 1,5 ДАРАҶА РАСИДААСТ. Ин ба уҳдадории давлатҳо дар доираи Созишномаи Париж мухолифат мекунад