ХАЗОНРЕЗ. Ба ёди Ҳабибулло Назаров
ДУШАНБЕ, 15.08.2025 /АМИТ «Ховар»/. 15 август шоир, нависанда, сенариянавис, арбоби давлатӣ ва ҷамъиятии барҷастаи тоҷик Ҳабибулло Назаров ба дунё омадааст. Ҳаёти ӯ таҷассуми қувваи истеъдод ва садоқат ба армонҳо гардид. Роҳи писари деҳқони камбағал, ки дар айёми кӯдакӣ чӯпон буд, аз хатми Донишкадаи ҳуқуқшиносии Москва то ба вазири адлия, раиси Суди Олии Тоҷикистон, вакили Шурои Олии Тоҷикистон расид ва дар баробари ин мероси ғании адабие боқӣ гузошт, ки имрӯз ҳам мавриди истифода қарор дорад. Дар ин рӯз АМИТ «Ховар» ба хотираи ин шахсияти шинохта очерки Нависандаи халқии Тоҷикистон Кароматулло Мирзоро дар зер пешниҳод менамояд.
— Аз сафар баргашта будам. Дар идора (он вақт дар рӯзномаи «Комсомоли Тоҷикистон» ҳоло «Ҷавонони Тоҷикистон» кор мекардам) гуфтанд, ки муаллим Ҳабибулло Назаров занг зада, маро пурсидаанд. Худам ҳам он касро диданӣ будам. Бинобар он рӯз – яке аз рӯзҳои баҳори соли 1969 аз кор барвақттар баромада, роҳи хонаашро пеш гирифтам. Дарро бо чеҳраи кушод худи муаллим боз намуданд.
Даре, ки чун дили муаллим ба рӯи дӯстону наздикон ҳамеша боз, дари хонае, ки шеъри сӯгвории ба Ҳабибулло Назаров гуфтаи шоир Бобо Ҳоҷӣ ба хотир меояд:
Хонааш мисли дилаш бар рӯи ёрон боз буд,
Гӯиё Садри Зиёи даври мо аз байн рафт.
– Биё, камнамо шуда рафтӣ, пурсида будам, – чеҳраи муаллим кушодатар мегашт.
Ба хонаи калон гузаштем. Аз ғалладони миз чанд варақ коғазро берун оварданд. Гуфтанд, ки як силсила шеъри нав навиштаанд. Шеърҳояшонро хонданд. Суҳбати мо аз хусуси шеър ва нозукиҳои он гармтар мешуд. Дар давоми гуфтугӯҳоямон боз чанд байт шеър хонданд. Пурсиданд, ки оё он мисраъҳоро аз ин пеш шунидаам. «Не», ҷавоб додам.
– Ин намунаи шеъри як ҳаммаҳаллаи ту, – гуфтанд ва пурсиданд: – Қишлоқи Дуобаро медонӣ?
– Ҳа, оби деҳаи мо аз миёни он мегузарад, – гуфтам.
– Дар аксари шеърҳо номи Дуоба зикр мешавад.
Ана ҳамин шоирро ҷуста, номашро зинда кардан лозим, – таъкид намуданд, – ҳозир ҳамроҳ меравем.
– Деҳаи мо?
– Ҳа. Ё намехоҳӣ?
– Не, марҳамат, меравем, меравем, – такрор намудам.
Ҳангоме, ки офтоб ба паси биноҳои баландошёнаи шаҳр фурӯ мерафт, мо ба роҳ баромадем. Бо автобус ба деҳаи Моинкаҷ расидем. Рӯз торик шуда буд. Ҷониби дарвозаи калон, ки болои он колхози «Роҳатӣ» насб ёфта буд, тоб хӯрдем. Поинтар аз мо мошинҳо ба тарафи Орҷоникидзеобод ё Душанбе ғув-ғув садо дода мерафтанд. Вале дар роҳе, ки мо канори он меистодем, мошине наменамуд. Ба автобус нигарон шуданамон фоида надошт, рӯзи корӣ анҷом ёфта буд. Интизори мошине будем. Муаллим хомӯш, нигоҳашон ба ҷониби кӯпруки сангоб. Аз он мошинҳо мегузаштанд, чароғҳояшон фурӯзон. Воқеае ба хотирашон омада будааст ва онро чунин нақл карданд.
Боре (он солҳо раиси Суди Олии ҷумҳурӣ будаанд) аз Ҳисор бармегаштаанд. Ҳангоми ба дарёчаи Душанбе наздик омадан аз шофёр хоҳиш карданд, ки суръати онро паст намояд.
– Назарам ба дарё буд, албатта, дар торикӣ печутоби мавҷҳоро намедидам, вале садои шав-шуви обро мешунидам. Суръати гашти мошин хеле суст буд. Оинаи тирезаро фуровардам. Насими тозаи баҳор мевазид. Сурудеро оҳиста-оҳиста зам-зама доштам. Аниқтараш он суруди дӯстдоштаи Мирзо Ризо «… Намедонам чӣ мехоҳад?» буд. Ана дар ҳамин лаҳзаҳо аз ҷониби кӯпрук нидои ҷонкоҳе ба гӯшам омад. Ронанда ҳам шунид. «Мошинро нигоҳ дор», фармудам. Ронанда аз пасам нафуромад. Оинаи тирезаро боло карда, дарро ба рӯяш сахттар баст.
Ба зери кӯпрук расидам. Чор-панҷ нафар касеро миёнгир карда буданд. Бо мушт, бо лағат ба сару рӯ, ба ҳар куҷоеаш рост ояд, мезаданд. Яке кордро аз ғилоф баровард…
Аз силоҳе, ки дар ихтиёрам буд, истифода бурданӣ шудам. Вале дарҳол андеша кардам. Фикру хаёлҳои довталабона: инҳоро аз пой афтонда метавонам.
– Даст боло кунед! – овозам баланд гашт.
– Ба роҳат рав. Канӣ, як ду-се… – шумурданд.
– Ҷазо мегиред, суд мешавед, худам шуморо суд мекунам, худам, ба ин тараф, зуд пеш дароед! – қатъӣ аз онҳо талаб кардам. Авбошҳо сӯям давиданд. Ман ҳам ба пешвозашон тайёр шудам. Якеашонро, ки аз ҳама аввал ба ман қасди ҳуҷум овардан дошт, бо як зарбаи ногаҳонӣ аз пой афтондам. Муштҳою усулҳои ҳуҷумоварии омӯхтаам ба дуюмӣ, сеюмӣ ҳам беасар намонд. Дуи дигар пеш наомаданд. Шофёр ҳанӯз аз мошин берун намешуд.
Авбошҳо боз чанд нафари дигар будаанд. Онҳо низ баъдтар дастгир шуданд. Худам онҳоро суд кардам. Он шофёри буздилу тарсончакро аз кор ҷавоб додам.
Муаллим Ҳабибулло Назаров воқеаи мудҳиши дар зери кӯпруки дарёи Душанбе ба вуқуъ омадаро ба хотир оварда, таъкид намуданд, ки дар рӯзҳои мо барои инсон аз ҳамлаи ҳамҷинси худи ӯ дида бадтар ва даҳшатовартар хавфе нест. Инсонҳо аз ҳамҷинсони ваҳшитабиати худ дар ҳаросанд, алҳазар аз онҳо!..
Мошине дар роҳ пайдо шуд. Самосвали калоне. Даст бардоштем. Аввал наистод. Лекин чӣ хаёле ба сари ронанда омад, ки андаке дуртар аз ин мошинро нигоҳ дошт.
– То Роҳатӣ… – хоҳиш кардем.
– Шумо чанд нафар?
– Ду кас.
– Якеатон биёед, – гуфт шофёр.
– Кабина холӣ-ку.
– Медонам холӣ, вале ман ҳамин рӯз мотори нав мондам, бори мошин вазнин мешавад.
– Бо ману ҳамин Кароматулло мошинат вазнин мешавад? – қоҳ-қоҳи хандаи муаллим баланд гашт.
– Ҳа.
– Ба ростӣ, бародар, ман одамҳои шӯхро бисёр дӯст медорам. Ту ҳам аз ҳамин тоифа будаӣ. Лекин ту аҷоиб: шӯхӣ мекунию намехандӣ, қавоқҳоят овезон, тавба. Муаллим бо завқ хандиданд.
– Ака, ман шӯхӣ намекунам. Як моҳи дароз қисмҳои моторро ҷобаҷо кардам, бо азоб… Ҳамин рӯз мошинро ба роҳ даровардам, эҳтиёт шудан лозим, боз обаш наҷӯшад, мегӯям.
Муаллим ҳис намуданд, ки ронанда шӯхӣ намекунад.
– Хайр, ин тавр ки бошад, бародар, бо вай санг накаш, оҳан бор накун, баъд одамҳои вазнин ҳам савор нашаванд. Лекин мо савор мешавем, дер мондаем, шаб шудааст. Шабона вазни одамҳо кам мешавад. Ё ту бовар намекунӣ?
Шофёри содалавҳ шӯхии муаллимро ҷиддӣ пиндошта, розӣ шуд.
Дар Роҳатӣ пиёда шудем. Аз кӯчаҳои пурпечутоби танг-танг мегузаштем.
Хаёли Ҳабибулло Назаров ба шофёр буд, ки мегуфтанд:
– Аз ӯ гила кардан лозим нест, мехоҳад мошинаш вайрон нашавад.
Рӯ ба ҷониби сангоб мерафтем. Дар ду тарафи роҳ ҳавлиҳо, боғҳо. Шоху навдаҳои дарахтони чормағзу зардолу болои бому деворҳо хамидаанд. Аз сангоб гузаштем, роҳи мо боз ба баландӣ буд, кӯҳтали деҳаи Неконро мебаромадем.
– Офарин ба ту, – қомати баланду пайкари паҳлавононаи муаллим андаке ба пеш хам гашт. Ба хаёлам, монда шуда буданд. Давом намуданд: – Аз ҳамин ҷо шаҳр ба кор рафта меоӣ?
– Ҳа.
– Роҳи дур.
Кӯҳталро боло шудем. Дар рӯ ба рӯ деҳаи мо – Некон.
– Камтар истем, – аз афташ муаллим дам гирифтан мехостанд. Рӯ ба роҳи тайнамудаамон овардем. Дар поёни кӯҳтал сангоб, сангобе, ки он аз деҳаи Мағмуруд, аз оғӯши кӯҳу дараҳо оғоз ёфта, аз миёни мавзеъҳои аҳолинишини Навобод, Дуобаи Боло ва аз канори ғарбии Дуобаи Поёну Роҳатӣ гузашта, дар баҳорон обаш ба дарёи Кофарниҳон меомезад. Ҳоло оби он кам буд. Ҳамроҳи муаллим рӯ-рӯи сангҳо сангобро гузаштем. Шабона садои об баланд, аз сари кӯҳтал низ шав-шуви он ба гӯш меомад. Аз сангоб он сӯ деҳаи Роҳатӣ. Ҳавлиҳо аксар дар миёни боғҳо, дар оғӯши дарахтон буданд. Моҳи пурра ба ҳама ҷо равшанӣ медод. Равшании дилкушо ва фараҳфазо, осмон софу беғубор. Бӯи гул, бӯи сабзаю гиёҳҳои навруста меомад. Дар шохи чанорҳои баланди саҳни масҷид парандагон ҳанӯз ғаҷар-ғуҷур мекарданд.
– Кай шинондани онҳоро мардум ёд дошта бошанд? – пурсиданд муаллим.
– Не, мӯйсафедон ҳам ба хотир оварда наметавонанд, – ҷавоб додам.
– Дунё зебо, дунё афсона, кӯҳна, – гуфтанд муаллим, нигоҳашон ба моҳу ситорагон буд. Аз нурҳои ширгуни моҳ сангоб ҳам равшан гашта буд.
– Дунё зебо аст, – ғарқи хаёл такрор намуданд муаллим, – вале умри одамон кироӣ не, бисёр кӯтоҳ, ночиз, ана ин чинорҳои қишлоқи шумо аз чандин насли одамӣ зиёдтар умр доранд. Вале одамон дар ҳамин умри кӯтоҳашон бо якдигар соз намегиранд, якдигарро бад мебинанд, гӯё дар ин дунёи кушод бо ҳам зиста наметавонанд, намеғунҷанд, хаёли марг надоранд…
Мо ба роҳ даромадем.
Муаллим Ҳабибулло Назаров қариб як ҳафта меҳмони аҳли деҳаи мо буданд. Дӯстону шиносҳояшонро ёфтанд. Ҳар рӯз ба чанд хона таклиф мешуданд. Дар деҳа муаллимро гӯё рӯ-рӯи даст мегардонданд. Куҷое раванд, наздашон серодам. Пиру ҷавон, зиёиёну колхозчиён, ҳама орзуманд, ки аз суҳбаташон баҳра ёбанд. Мегуфтанду мусоҳибонро механдонданд. Гоҳҳо танбӯрро мегирифтанд, ба торҳои он нохун мезаданд. Сурудеро паст-паст бо оҳанги форам зам-зама мекарданд. Муаллим кони ҳаҷв, кони ҳазлу шӯхӣ буданд. Бобо Ҳоҷӣ дар ин бобат бо ҳасрат Ҳабибулло Назаровро ёдовар шудаанд:
Тӯдакаш аз Тӯдақишлоқи Ҳисори шодмон,
Ҳамсафи Мирзою Мирзои Ризо аз байн рафт,
Чун кашем ин бори андӯҳу нагирйем аз алам,
Кони ҳазлу шӯхию лутфу сахо аз байн рафт.
Муаллим ба аҳли маърака гӯш медоданд. Мисраъ ё байте аз забони касе мешуниданд, дарҳол аз ӯ хоҳиш мекарданд: шеърро такроран бихонад… «Моли кӣ?» мепурсиданд. Дар аснои суҳбат бисёр байтҳое пайдо карданд, ки аз рӯи тахминашон ба шоири Дуоба мансуб буданд. Шоири халқ Қаюм Ҷаббор ва ҳофизи хушовози маҳалла Эшонҷон (ҳоло онҳо низ дар қайди ҳаёт нестанд) мусоҳибони наздики муаллим буданд. Қаюм Ҷаббор хотираҳои амакаш – шоири халқӣ Ҳалимдевонаро дар хусуси Каримдевона, ки онҳо бо ҳам дӯстони меҳрубон будаанд, ҳикоят мекард.
Аҳли деҳаи Некон, пирони соҳибфазилати он ба Ҳабибулло Назаров маъқул шуданд… Изҳор намуданд, ки агар розӣ бошанд, ба ин ҷо кӯчида меоянд, ҳаммаҳаллаи онҳо мешаванд. Аҳли қашлоқ боғеро ба ихтиёри он кас вогузор намуда, гуфтанд, ки хурду калон ҳашар карда, хонаю дар месозанд. Боғ ба муаллим писанд афтод. Аз онҷо шабҳангом чароғҳои фурӯзони Душанбе, ҳамаи деҳаҳои дар поёни роҳи Орҷоникидзеобод – Душанбе воқеъбуда намоён, олам, замину замон чароғистон. Муаллим нақшаи ба боғ аз канали Роҳатӣ об оварданро кашиданд, тарҳи хонаро муайян намуданд. Ҷо-ҷо сангҳо мегузоштанд. Муаллим гуфтанд, ки барои аҳли деҳа китобхонаи калоне ҳам бунёд мекунанд. Як олам нақшаҳои нек, орзуҳои ширин…
Ҳанӯз пайҷои хонаю ҳавлии муаллим вайрон нашудааст. Ҳанӯз сангҳои бо дастонашон гузоштаи он кас беҷо нагаштаанд. Аҳли деҳаи Некон Ҳабибулло Назаровро имрӯз ҳам гӯё интизоранд. Маълум гашт, ки ҳамон рӯзҳо мардуми деҳаи Тӯда аз ин мақсади муаллим огоҳ шуда, садди роҳашон шудаанд. Нагузоштанд, ки ҳаммаҳаллаи тӯдакашашон аз онҳо ҷудо бошанд.
Шабу рӯзҳои баъди вафоти устод Мирзо Турсунзода буд. Ман он рӯз дар рӯзнома кадом як мақолаеро бахшида ба хотираи неки устод ба чоп ҳозир мекардам. Садои занги телефони шуъба баланд гашт. Муаллим маро таъҷилан ба хонаашон мехонданд. Овозашон хаста, канда-канда… Ман намедонистам, ки он рӯз охирин бор овози муаллимро аз телефон мешунавам, намедонистам, ки дигар ба идораи газета он кас сим намезананд…
Дарро ба мисли ҳарвақта худи муаллим накушоданд. Ба хонаи калон – ба ҳамон зале даромадам, ки асосан ҳамин ҷо моро пешвоз мегирифтанд. Муаллим болои диван менишастанд. Хароб, афтода. Тарҳи рӯи базебашон заҳир. Болиштеро ба шикамашон пахш намуда буданд. Дарди ҷонгудоз озорашон медод. Муаллим ба Мӯъмин Қаноат, Гулрухсор ва чанд нафар наздикони дигарашон, ки ин ҷо ҳозир буданд, гӯё васият мекарданд… Як асари навашонро анҷом дода будаанд: «Хонед, агар маъқул шавад, чоп кунед», гуфтанд ба Мӯъмин Қаноат ва Гулрухсор. «Баъд аз сари ман…» ҳамин суханҳоро бештар ба забонашон меомад.
– Ин тавр нагӯед, тани гарм бедард не, боз шифо меёбед…
– Ҳоламро худам медонам, дар берун мошини ёрии таъҷилӣ интизор, дорую дармон ҳам нафъ намебиёрад, аз афташ… – аз шиддати дард ба худ печиданд.
– Ғам хӯрдед, муаллим, Мирзо Турсунзода ҳамдиёру дӯсти бисёр наздикатон буданд, – гуфт Гулрухсор.
– Ғам хӯрдам. Лекин барои ҳамдиёр буданаш не, барои он ғам хӯрдам, ки аз кунгураю маҷлисҳои байналмиллалӣ дигар овози тоҷике ба мисли Турсунзода баланд намешавад, ҷои ӯ холӣ мемонад.
Ҳамон рӯзи тирамоҳ, ҳамон айёми хазонрез муаллим Ҳабибулло Назаровро ба беморхона гусел намудем. «Ҳоламро худам медонам» гуфтанашон бесабаб набудааст… Дигар он касро бо суҳбат дарнаёфтем. Аз он рӯзҳои хазонрез баҳору тирамоҳҳои зиёд мегузарад. Ёди Ҳабибулло Назаров дар дилҳо. Алалхусус ҳамдеҳагони нависанда- аҳли Тӯда «тӯдакаш»-и худро аз хотир намебароранд. Дар мактаби миёнаи ба номи Ҳабибулло Назаров фарзандони онҳо сабақ меомӯзанд.
АКС аз бойгонӣ